fredag 19 september 2008

Vardagsrummet på begäran

Så här ser vardagsrummet ut där canvastavlan ska hänga.


Tanken är att fotot ska inspirera till resten av inredningen och färgsättningen, inte tvärtom. Sofforna vi ska ha i rummet är svarta, så till dem fungerar ju det mesta. Just nu lutar det åt att vi gör två tavlor eftersom vi inte kan bestämma oss för en enda.

I går fick jag en fråga om bilderna på min blogg är mina egna. Ja det är de. Jag har fotat alla bilder på min blogg själv av den enkla anledningen att det är säkrast och billigast. Jag skulle inte använda mig av någon annans bilder utan att ha tillstånd eller skrivet kontrakt. Det skulle kunna bli dyrt om den som tagit fotot vill ha ersättning för att man använt sig av dennes bild. ALLA bilder är skyddade i upphovsrättslagen. Oavsett om det är en bra eller dålig bild så är den skyddad i 50 år efter att den är tagen. Det innebär att fotografen bland annat har rätt att bestämma var den ska publiceras, om den ska beskäras, vad bilden kostar att köpa och om fotografens namn ska synas i anslutning till bilden.
Har man tagit en bild som uppnår verkshöjd, det vill säga ett konstnärligt foto som har en originell idé så är det skyddat i upphovsrättslagen i 70 år efter att upphovsmannen är död. Så barn och barnbarn (om de ärver upphovsmannen) kan alltså kräva pengar av den som publicerar eller förändrar ett foto olovandes.
Det är så lätt att låna bilder från hemsidor och bloggar utan att fråga om lov, men det kan som sagt stå en dyrt. Däremot tror jag att det är många som gärna lånar ut sina bilder om man frågar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner precis samma sak som du. Eftersom at jag själv älskar att fota o folk har lånat bilder utan lov så vet jag hur arg o irriterad man blir och gör inte däröfr det. Jag mailar också och frågar företag om jag får publicera deras foton i bloggen, bra att spara skriftligt om det skulle bli något tjaffs.

Ang. vardagsrummet så ska jag ta o kika nu på dina fina bilder! Visst är det skoj att kunna använda egna foton, love it! :)

Anonym sa...

Det kommer nog att bli fint med en canavastavla ovanför skänken oavsett vilken bild du väljer.

~Livet i byn

Tineling sa...

Lova att berätta så fort ni valt bild!