onsdag 23 juli 2008

Vallgraven blir mindre och mindre

Arbetet med rucklet fortskrider. Nu har vi börjat fylla igen vallgraven.


Jag längtar verkligen tills dräneringen är färdig. Det ska bli skönt att inte ta med sig ett helt grustag in i huset varje gång man har varit ute. Men jag måste erkänna att det har gått fortare än vad jag trodde att det skulle göra. Vi har hunnit gräva upp vallgraven, fasa av bottenplattan, klistra fast ett membran på väggen, sätta fuktspärrsmatta och isolering bara på några veckor. I dag har jag och sambon varit ute hela dagen och skottat grus och sand. Vi sätter ett extra lager med grus närmast väggen som en extra försäkring för att leda bort vattnet från väggen. Lilla prinsessan har förstås också varit med, men hon har sovit sött i sin vagn.
Något som är väldigt tråkigt med dräneringen är att när vi är färdiga och har sått gräs på den före detta vallgraven så syns det inte hur mycket jobb vi faktiskt har lagt ner på att få en fuktfri källare.

När vi är färdiga med dräneringen ska vi byta panel på framsidan av huset och flytta entrén från kortsidan av huset till framsidan. Mer hinner vi nog inte innan det blir höst och för dåligt väder. Sedan börjar innesäsongen. Sambon tror att vi ska hinna klart både vardagsrummet och badrummet innan jul, men jag är skeptisk. Vardagsrummet tror jag absolut att vi hinner för det är inte så mycket kvar på det. Badrummet däremot är det väldigt mycket kvar på. Vi har inte ens fyra väggar än. Det är tur att vi har ett badrum på övervåningen. Utan det hade det blivit en jobbig vinter.

Inga kommentarer: